Saturday, October 20, 2012

NO..BAKE..LEMON..CHEESE..CAKE~Anyone?


Walla, disebabkan saya tak boleh tidur malam tadi walapun mata layu tak terkata... saya paksa diri untuk mengadun.... Cheese Cake!!!! Yeay!!
Dulu tak pandai buat, tahu makan tapi jarang beli... sebab bagi saya...MAHAL!!!
Sekarang dah pandai sikit dan mampu untuk buat...sebab ianya..... 
TAK PERLU dibakar!!!! yeay!! sekali lagi.
Untuk birthday Farhanz yang lepas, saya bakar sebab nak tengok hasilnya bagaimana...
Not bad! cheh! perasan...!!!
Kali ini rindu pulak dengan suckling lemon taste... hhuuurrrmmm yummy....
Nak tengok cara saya membuatnya...?
Boleh...apa salahnya
Pertama, saya base pada resepi Marta Steward
Kedua saya berpandukan pada 'Sweet Old-fashioned Favourites' cook book keluaran Australia yang saya pinjam (bertahun2 dan tak reti nak pulangkan balik) dari kakak saya.
European (UK especially) dan Aussie memang terminal dengan no bake cheese cake sebab ianya klasik!
Okay, berhenti mengarut dan mari mulakan kerja....

Bahan-bahanya...

Crust
250 grams digestive biscuit  - dikisar dlm food processor atau dihancurkan
(saya guna biskut oat meal yang dibeli dalam balang besar disebuah kedai dihadapan Maybank Seremban...hahahhaha)

125 grams unsalted butter  - cairkan tau...
(saya hentam salted tatura butter!!)


Filling
500 gm Cream Cheese - dilembutkan 
(Philadelphia pilihan saya)

400 gram sweetened condensed milk 
(apa2 brand pun boleh)

1/3 cup lemon juice 
(pure lemon tau, sbb kat M'sia ni ada ke jual dalam botol?)

2 teaspoon lemon grated lemon zest 
(parut tau)

1/2 table spoon gelatin 
(halal punya tau - ini adalah optional)

20cm springform tin atau 23cm pie plate
(saya guna 23cm pie kepunyaan mak saya - maaf mak, kakak baru jumpa dalam cabinet dapur semalam. Ada 2 tau..)

Cara-caranya

Biskut yang dikisar disatukan didengan butter yang telah dicairkan
Crumbs itu akan kelihatan soggy sedikit... 
Adunan tadi dimasukkan ke dalam pie plate 
ratakan dan tinggikan sekitar 2cm disekelilingnya (jika menggunakan springform)
tekan dengan tangan atau flat bottom glass
Simpan didalam fridge dan sejukkan atleast 15 minit.


Sekarang kita buat filling pula!!!

Jus lemon disatukan dengan gelatin (dipanaskan ye... supaya gelatin itu cair)
Cream cheese disatukan dengan susu pekat didalam mixer 
kacau sehingga lembut 
kemudian masukkan lemon jus serta lemon zest
kacau lagi... sehingga likat...




Adunan tadi bolehlah dimasukkan kedalam acuan biskut tadi...
ratakan bahagian atasnya dan sejukkan sekurang-kurangnya 4 jam..
Kalau overnite lagi bagus... :-)




Kalau tak nak gelatin pun boleh, tapi sebab memandangkan cuaca negara kita ni tak sesejuk mana, tak sempat 1/2 jam... cheese cake tu akan lembut balik.
No bake cheesecake ni memang lembut, jangan salah faham ye... 
yang dijual dikedai tu kebanyakannya bake cheesecake kemudian di'chill 'kan melainkan stated 'no bake cheesecake'
Rasanya tersangat creamy.
Kandungan condense milk tu boleh dikurangkan/ ditambahkan..

Selamat Mencuba!! 

0 comments:

They are Great!

 

Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez