Thursday, August 13, 2009

TENTANG DIA (YG TELAH PERGI TAPI TETAP DI HATI)


Allahyarham SUDIRMAN... banyak yang sebenarnya aku ingin bercerita tentang dia. 'KAMI' a simple movie yet gave a lot of impact to our lives actually. Kalau tak caya, minta RTM tayangkan sekali lagi... I'm not gonna miss it!

Kalau tak silap, waktu umurku dalam lingkungan 5-7 tahun, kami ada jiran yang suka sangat menyanyi lagu arwah Sudirman.. orangnya lebih kurang sebaya aku aje..
'KITA MENARI SAMBIL LANGKAH KANAN KIRI .. GOYANG BADAN GOYANG KAKI.. HIP HIP HORAY... E'OT E'OT.. (hahahaha yang e'ot e'ot tu lirik tambahan jiranku yang namanya aku betul2 lupa) , waktu tu pulak aku suka lagu "BASIKAL TUA..." sebab abangku yg ke-4 dapat hadiah basikal dari abah.

Dulu, kalau balik kampung dengan van biru... kami adik beradik akan layan perasaan dengan lagu 'BALIK KAMPUNG'(abang aku yang no 4 tulah suka menyanyi dalam van), perasaannya sukar digambarkan...somethin' like a must bila jelajah ke utara.. al maklumlah.. waktu itu mana ada highway plus nih..sampai Bidor, singgah. Sampai Tepeng, singgah...iskh entah berapa kali singgah da... Masa sekolah asrama pun macam tu gak.. bila nak balik KL..especially bila time nak dekat2 raya... aduh.. kenangan mengusik jiwa!

Ingat lagi citer2 telenovela TV3?..'DIMANAKAH NILAI CINTAMU' as the soundtrack? Gosh..totally forgotten title (wish somebody could recall that)

Merdeka! Merdeka! 31 August 1957... every year without fail.. you will listen to this song definitely... tak lapuk dek hujan, tak lekang dek pana... Mendeka!Mendeka!.. bak kata Farhanz when he was a todd..

Waktu bercinta (dululah), aku suka dengar lagu 'JOGET KENANGAN MANIS'... sebab orang yang aku sayang pernah bersekolah disana. Rupa pekannya pun aku hanya berimiginasi sahaja sebab kaki ini tidak pernah melangkah ke sana waktu itu.

Masa umur Farhanz dalam setahun dua, dia tidak boleh dengar kalau kami mendendangkan lagu "AYAH DAN IBU". Airmatanya akan meleleh. Tak tau kenapa, sedangkan waktu itu aku berandaian apalah yang dia faham sangat pun tentang lagu ini. Alkisah, cerita itu tenggelam begitu sahaja sehinggalah baru-baru ini.. On the way balik dari kedai macha Kg Pandan (rambutnya digonjengkan)... "PELANGI PETANG" berkumandang dari corong sinar f.m.

"Yer, ingat tak lagu ni I pernah bagi kat U" mukadimah aku la tu...
Bla bla bla.. dengan suami (sensored.. tak leh citer kat sini) akhir cerita, aku menoleh ke belakang sambil berkata..
"Fa'an.. ibu penah bagi lagu ni kat ayah tau..."
La... rupa2nya dia tengah meleleh terhenjut2...
tak terkata kami berdua..well, as a mother I moved my position a bit to comfort him.
"Nape nangis... sedih ke dengar lagu nih?".. sayu dia mengangguk..
Okay... I've got nothing to say..memang di akui memang lagu ini sedih dan bermakna.. tapi tak sangka fa'an yang tak cecah 7 tahun itu pun menghayati lirik dan senikatanya...

Dari situ aku belajar..
1) Lagu2 Allahyarham memang mengusik kalbu walaupun kita hanya boleh mendengar suaranya sahaja.. evergreen..
2) Anakku seorang yang penuh emosi dan sensitif... hatinya cepat terusik. (Kena monitor nih...)

1 comments:

Ana on August 18, 2009 at 1:37 PM said...

sensitif jugak yek abg farhanz nie kakk..kagum sangat sebab kecik2 lagi dia dah tahu maksud lagu tue..

They are Great!

 

Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez