Tuesday, June 16, 2009

K.A.L.A.U.L.A.H A.K.U M.A.M.P.U


Otw nak balik umah malam tadi mak call, katanya nak minta anaknya ini hantarkan dia ke HKL... ari ni lah tu.. (oppss... mak sihat wa' afiat,k... )

Dulu, sebelum wujudnya Khairul Farhanz.. mak memang seorang yang aktif berpesatuan.. Balkis la.. politik la.. berjanzilah.. mengajilah..entah apa lagi tah...

Then, bila Farhanz lahir.. maklah orangnya yang menjaganya dari umurnya seminggu hinggalah seminggu sebelum cuti sekolah yang lepas... All the way, in n out pasal Farhanz.. sumer maklah yang uruskan...
Betapa besarnya pengorbanan seorang emak terhadap anaknya (akulah tuh)
Dulu, mak rajin jadi volunteer... jaga anak2 kecil di wad pediatrik HKL n bagi semangat pada ahli keluarga yg ada.. then semua masa lapang mak tersekat sebab mak nak jaga cucu 'bertuah' nya... si bulat-bulat tu..

Sekarang, mak dah ada masa lapang balik.. she can do whatever she wanna do... she got her freedom back! I dont want to stop her anymore.. especially when it comes to social works... (helping those who need it)
At her age of 69... I'm really admiring her determination of life.. she's firm and strong.. she know what she wants... she manage her life beautifully eventhough storms and hurricane comes between the line..

Ok.. berbalik pada kisah HKL pagi tadi... kata mak, kanak2 yang begitu muda dalam lingkungan 5-6 tahun ada yang mengidap kanser... terkedu seketika bila aku dengar mak kata begitu..
Kesian sungguh... terus aku teringat pada Farhanz yang berada di sekolah pada waktu itu...
Sesungguhnya aku benar2 bersyukur.. aku dikurniakan sebuah keluarga yang bahagia (walaupun kadang2 badai melanda) dan sihat sejahtera... aku dikurniakan anak yang cukup sempurna sifatnya.. cerdik dan pintar (dlm version aku la..)

Kalaulah aku seorang yang berkemampuan... (hartalah...) mahu aje aku berhenti kerja n join mak buat social activity ni.. especially yang melibatkan kanak2...

kalaulah aku mampu.... (InsyaAllah...)

2 comments:

Ana on June 22, 2009 at 2:12 PM said...

wahhh..rajin betul mak kak shakey ekk..ana pun kalau x keje teringin betul nk buat semua tue..best kann dapat menghargai betapa beruntungnya kita berbanding yang lain tue..

Unknown on June 22, 2009 at 5:21 PM said...

Betul tu Ana, sometimes kita ni pelupa, tak pernah nak bersyukur.. Alhamdulillah..kita ni dikurniakan anak yg sihat dan cukup sifat kan..

They are Great!

 

Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez